Välkommen till Hurja Piruetti - dans och cirkus mitt i stan!
På Hurja Piruetti kan du studera dans- eller cirkuskonst i Raseborg. Hurja Piruetti grundades 1995. Vi erbjuder grundläggande konstundervisning för barn, ungdomar och vuxna.
Du kan utöva dans eller cirkus det för ditt eget nöjes skull eller studera på ett mer målinriktat sätt hos oss. Du kan studera dans enligt en allmän eller bred läroplan och cirkuskonst enligt en allmän läroplan. Du kan kontakta oss om du vill veta mer om våra kurser.
Mera information om grundläggande konstundervisning får du genom att titta på denna video:
Innehållsförteckning
På denna sida kan du läsa om följande:
Utbudet hos Hurja
Här kan du studera olika typer av dans och utöva cirkuskonster.
På våra lektioner för barn under skolåldern kan du träna
- barndans
- mini balett
- akrobatik
- cirkus
För barn i skolåldern (från 7 år), tonåringar och vuxna erbjuder vi
- balett
- nutidsdans
- jazzdans
- streetdance
- kroppsvård
- akrobatik
- cirkus
- konditionstimmar
Du kan läsa mera om våra olika stilar här: https://www.hurjapiruetti.com/sv/dansgrenar eller kontakta oss om du vill veta mer om de olika stilarna.
Var finns vi?
Hurja Piruetti har flera olika lokaler var våra kurser sker.
Våra lokaler:
- Våra egna utrymmen i Karis, sal 1, 2, 3 och 4 (Bangatan 63, 10300 Karis)
- Billnäs skola (Bruksvägen 14, 10330 Billnäs)
- Tryckeriteatern (Dalgatan 4, 10300 Karis)
- Seminarieskolan (Ladugårdsgatan 1-3, 10600 Raseborg)
- Rasbudo Center (Raseborgsvägen 39, 10640 Ekenäs)
Hurja Piruettis utrymmen
Kurserna i Karis hålls i våra egna lokaler på Bangatan 63, 10300 Karis och på Tryckeriteaterns scen i Kulturhuset Fokus. Båda är tillgängliga för alla. Kurserna i sal 1, sal 2, sal 3, och sal 4. Du kan hitta mer information på kartorna nedan.
Cirkustimmarna
De flesta av cirkus- och akrobatiklektionerna i Karis hålls i Billnäs skola. Skolan ligger på adressen Bruksvägen 14, 10330 Billnäs. Vi använder bakdörren. Ingången till gymnastiksalen är inte tillgänglig. Se kartorna nedan för mer information.
I Ekenäs använder vi oss av två olika lokaler. Danslektionerna hålls i Seminarieskolans gymnastiksal. Skolans adress är Ladugårdsgatan 1-3, 10600 Raseborg. Som ingång använder vi sidodörren närmast gymnastiksalen. Se kartorna nedan för mer information.
Ekenäs andra anläggning ligger i närheten av Dragsviks garnison, i Rasbudo. Adressen är Raseborgsvägen 39, 10640 Tammisaari.
Egen sal 1, 2, 3 och 4
Bangatan 63, Karis
Dans, kroppsvård, akrobatik
Tryckeriteatern Dalgatan 4, 10300 Karis |
Seminareskolan Ladugårdsgatan 1-3, 10600 Raseborg |
Rasbudo Center Raseborgsvägen 39, 10640 Ekenäs |
Billnäs skolan Bruksvägen 14, 10330 Billnäs |
En kurs för dig
Under höstterminen är en kurs oftast från skolstart i augusti till slutet av november/början av december. Under höstterminen rör vi oss i 16 veckor. Under vårterminen som brukar vara från januari till maj så rör vi oss i 18 veckor. Vi har många lektioner varje dag och över hundra lektioner i veckan. För att hitta en kurs för dig kan du kolla in vårt schema här: https://www.hurjapiruetti.com/sv/schema
I schemat är kurserna färgkodade enligt vilken lärare som undervisar kursen. Du kan läsa mera om våra lärare här: https://www.hurjapiruetti.com/sv/undervisning/lararna
Om du behöver hjälp med att hitta en kurs för dig, inspiration eller tips kan du alltid hör av dig på mejl till
Anmälning
Anmälan till kurser som börjar på hösten sker på våren och under sommaren. Du kan också anmäla dig mitt i terminen. Platserna reserveras enligt principen ”först till kvarn”. Nya elever kan prova på en ny kurs en gång utan kostnad. Höstterminen är 16 veckor och vårterminen 18 veckor. Du kan registrera dig online här: https://uusi.tanssikoulut.fi/hurjapiruetti/sv/ eller skicka ett e-postmeddelande till
När du registrerat dig får du ett bekräftelsemail där det står vilken kurs du är inskriven på och när terminen börjar. Kom i tid första gången och kontrollera noga tid och plats på vår hemsida under rubriken Schema innan du börjar. Schemat kan komma att uppdateras några dagar innan terminsstart.
Du kan kontakta oss om du behöver hjälp med att hitta en kurs som passar dig. Skicka ett mejl till
Kostnader
Dans- och cirkusstudier betalas som terminsavgifter. Höstterminen faktureras i början av höstterminen och vårterminen i början av vårterminen. Du kan också köpa ett 5- eller 10-gångars kort och delta i undervisningen när det passar dig. Seriekorten lämpar sig särskilt väl för vuxna samt för motions- och kroppsvårdskurser.
Fakturor skickas som betalningslänkar via e-post. Om du föredrar pappersfaktura kan du begära en pappersfaktura per post. En portoavgift tillkommer på fakturan. Vi lägger till en påminnelseavgift på 5 € på förfallna fakturor. Vi skickar bara en påminnelse. Indrivningen sköts av Lowell Ltd. Om det är fler än 1 kurs kan du också betala för kursen i rater. Vänligen kom överens om delbetalningsavgifterna i förväg när du anmäler dig. Om du vill betala i rater kan du kontakta kontoret
Rabatter
- Familjerabatt för de som bor i samma hushåll -10 €. Rabatten beaktas en gång per termin och gäller en kurs per familjemedlem.
- Pensionärsrabatt -10 €. Rabatten beaktas en gång per termin och gäller för en kurs.
- Studentrabatt med studiekort -10 €. Rabatten beaktas en gång per termin och gäller för en kurs.
Styrelsen för Hurja Piruet beviljar gratis studieplatser eller avgiftsreduceringar 2 gånger per läsår. En friplats innebär att ingen studieavgift tas ut. Ansökan om friplats och avgiftsreducering görs i början av varje läsår.
- Sista dag för att ansöka om friplats/avgiftsreducering för höstterminen eller för hela läsåret är den 31 augusti.
- För vårterminen är sista datum för ansökan om friplats/avgiftsreducering 31.1
- Ansökan om friplats och avgiftsreducering ska göras genom ett brev som skickas till rektor på
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. senast sista ansökningsdag. Ansökan baseras på elevens motivation, familjens ekonomiska situation och skolans budget för läsåret. För sent inkomna ansökningar kommer inte att beaktas. Svar kommer att skickas skriftligen via e-post.
För mer information om vår prislista, vänligen besök https://www.hurjapiruetti.com/sv/undervisning/terminsavgifter
Håll dig uppdaterad
Ibland skickar vi ut information via mejl till de som är anmälda eller skickar hem lappar med eleverna. Det lättaste sättet att alltid hålla sig uppdaterad om vad som händer i Hurja är att följa oss på sociala medier. På instgram heter vi @hurjapiruetti och på Facebook heter vi Länsi-Uudenmaan tanssiopisto Hurja Piruetti.
Ta kontakt
Har du frågor, funderingar, feedback eller annat kan du alltid höra av dig. Detta gör du smidigast via mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. . Du kan även ringa på vardagar.
Katja Köngäs, rektor |
Shanti Grönholm, biträdande rektor |
Registrering och förfrågningar
E-post:
Fakturering
E-post:
Kundtjänst på finska, svenska och engelska.





